י"ז כסלו התשע"ח

שאלה: הקדמת קידושא רבה על מזונות בבית לפני סעודה שנייה

שלום כבוד הרב,
קראתי את תשובת הרב לגבי קידוש בביה"כ שאין לסמוך עליו לגבי הסעודה בבית.
ברצוני בהמשך לשאול, ומה הדין לגבי קידוש על מזונות במקום הסעודה עצמה כלומר בבית.
כלומר אם למשל הארוחה היא בשרית, ויש לחלק מבני הבית עונג שבת דוקא בקפה/נס קפה עם חלב, ולא השתתפו בשום קידוש עד שהגיעו הביתה. האם אפשר וראוי מלכתחילה הלכתית להקדים ולעשות קידוש על מזונות עם הקפה החלבי, לברך ברכה אחרונה, וכשיגיע זמן הסעודה לעשות עוד קידוש לפני נטילת ידיים?
או שנכון והראוי ביותר הוא לעשות קידוש על אכילת לחם משנה ולוותר על ההנאה מקפה חלבי, או לחילופין לעשות את הסעודה השנייה בהתאם חלבית ובתוכה להנות מהתקרובת שמתלווה לקפה חלבי.
ועוד שאלה אחרונה: במידה והקידוש על מזונות בבית פוטר עוד קידוש לפני נטילה האם הזמן החולף מהקידוש זמן הסעודה מוגדר?

תודה כבוד הרב
אבינועם אלון

תשובה:

לכ' א' ידידנו היקר הי"ו
שלום רב,
אם אתה מדבר על שחרית, אין כל בעייה להתחיל בקידוש ושמי שמעוניין יאכל דברים חלביים ויותר מאוחר (לפחות עבור הנוהגים מנהג אשכנזי) יחכו חצי שעה ויבצעו על לחם משנה וימשיכו בסעודה בשרית. יש אפילו מעלה להפסקה כזו אם בחצי השעה הזו ילמדו תורה לפני הסעודה.
יש רק נקודה אחת הטעונה עיון, והיא, האם לברך ברכה אחרונה אחרי המזונות או לסמוך על ברכת המזון בסוף הסעודה.
היותר נכון בעיני הוא לסמוך על ברכת המזון בתנאי שיעסקו בתורה באמצע.
בברכה רבה ובידידות,