י"ז כסלו התשע"ח

שאלה: עזרת הרב בהבנת משפט בהקדמת ספר המדות ל-ר' נחמן מברסלב

שלום לכבוד הרב,
בבואי לכתוב לרב, אני נוכח כי בעזרת האינטרנט אפשר לשאול את הרב גם ממרחקים, ב"ה, והרב נוכח יותר בחיינו, ב"ה.
מי יתן ולזה ולכגון זה ישמש האינטרנט.

כבוד הרב, קראתי בהקדמת ספר המדות, אשר כתבם ר' נתן, ולא הבנתי דבר מה והקשרו.
"הַחֵלֶק הָרִאשׁוֹן הֵם לִקּוּטִים נִפְלָאִים אֲשֶׁר לִקֵּט רַבֵּנוּ הַטָּהוֹר וְהַקָּדוֹשׁ בִּימֵי יַלְדוּתוֹ, כֹּל אֲשֶׁר הִשִּׂיגָה יַד חָכְמָתוֹ הַגְּדוֹלָה לְהָבִין דָּבָר מִתּוֹךְ דָּבָר, וְאָסַף מִכֹּל סִפְרֵי קֹדֶשׁ כָּל אֲשֶׁר מָצָא בָּהֶם מַה שֶּׁנּוֹגֵעַ לְמוּסָר וּלְהַנְהָגוֹת וּמִדּוֹת יְשָׁרוֹת, וּכְתָבָם אֶצְלוֹ לְזִכָּרוֹן, הֵן מַה שֶּׁמָּצָא מְבֹאָר בְּדִבְרֵי רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה אֵיזֶה מַעֲלָה שֶׁל מִדָּה טוֹבָה, אוֹ לְהֵפֶךְ גְּנוּת מִדָּה רָעָה, הַכֹּל כַּאֲשֶׁר לַכֹּל הָיָה מְאַסֵּף עַל־יָד, וְהֶעְתִּיקָם אֶצְלוֹ עַל סֵדֶר אָלֶף־בֵּית אֵצֶל כָּל מִדָּה וּמִדָּה, לְמַעַן יִהְיֶה לוֹ לְזִכָּרוֹן לִרְאוֹת בְּעֵינָיו מַעֲלַת כָּל מִדָּה וּמִדָּה וְהִפּוּכָהּ, לְמַעַן לֶכֶת בְּדֶרֶךְ טוֹבִים וְאָרְחוֹת צַדִּיקִים לִשְׁמֹר"

לא הבנתי את המלים-הבטוי "הכל כאשר לכל", הן לשונית ככלל והן רעיונית במקרה זה.
לא הכרתי את המילים, ומצאתי שהן מקהלת:
(ט) ב הַכֹּל כַּאֲשֶׁר לַכֹּל, מִקְרֶה אֶחָד לַצַּדִּיק וְלָרָשָׁע לַטּוֹב וְלַטָּהוֹר וְלַטָּמֵא, וְלַזֹּבֵחַ, וְלַאֲשֶׁר אֵינֶנּוּ זֹבֵחַ: כַּטּוֹב, כַּחֹטֶא--הַנִּשְׁבָּע, כַּאֲשֶׁר שְׁבוּעָה יָרֵא. ג זֶה רָע, בְּכֹל אֲשֶׁר-נַעֲשָׂה תַּחַת הַשֶּׁמֶשׁ--כִּי-מִקְרֶה אֶחָד, לַכֹּל;

אם כן, איני מבין הקשר המילים, פה וככלל.
אשמח שהרב יאיר עיניי.
בכבוד רב ובהודיה,

תשובה:

לכ' י' היקר הי"ו
שלום רב,
מטבע לשון זה הלקוח מקהלת כפי שהבחנת, נעשה למטבע לשון שפירושו בערך כך: כל אחד ואחד כמתאים לו. ולכן בהקשר זה יש להבינו כך: שהוא אסף מכל מיני מקורות, כל אחד כפי דרכו וכפי ההדגשים העיקריים שבחר בהם החכם.
בברכה רבה,