ט"ו תמוז תשס"ה

שאלה: שתית יין קידוש של מחלל שבת ומנהגי אכילת בשר חלק

בעזרתו יתברך

שלום כבוד הרב,
יש לי המון שאלות שדי מציקות לי, אני גדלתי וגודלת בבית לא כ"כ דתי, בזכות האולפנא שלי התחזקתי המון ויותר מאוחר גם אמי, אך אבי נשאר לצערי הרב די לא דתי, ז"א הוא מחלל שבת וכן בפרהסייה.
הבית מתפקד רגיל, אחי לומד בבית ספר חילוני למהדרין ואחותי בחרדי למהדרין, יש מעין קו כזה בבית שאני אמי ואחיותי זה הצד ה"דוסי" בעוד שאבי ואחי הם ה"לא",
הם לא מפריעים לקיום מצוות שלנו ואנחנו לא מתערבים בחייהם,
אך יש לי בעיה כל יום שבת
מה בענין קידוש?
הרי אבי מחלל שבת, האם הקידוש שלו נחשב? האם זה יין נסך? זה ממש בעיה, ששאלתי את אמי בנידון היא אמרה לי שיש מצוות שאין מה לעשות, בשביל שלום בית ובשביל לא לפגוע, אם קידוש אבי עושה, אז צריך להגיד תודה,
אני ממש בתסבוכת כי אני יודעת שבביתי שאקים ביום מן הימים בעז"ה לשבת תהיה אוירה אחרת, קדושה יותר, אך מה אני אעשה עכשיו?
יש לי עוד בעיה, ואני מצטערת שאני שואלת כ"כ הרבה שאלות,
בענין הבשר חלק,
אני ספרדיה ובביתי לא נוהגים לאכול בשר חלק, מה הדין לגביי?
אשמח אם תענה בהקדם,
באמת, שנזכה רק לבשורות טובות ולהתחברות,
יום טוב ושבת שלום

תשובה:

לכ´ ש´ הי"ו
קודם כל מיטב ברכותיי על התחזקותך בעבודת ה´. ולעניין שאלותייך:
אף אם אביך מחלל שבת בפרהסיא, אם הוא אדם שלא גדל במסגרת דתית אמיתית בריאה וישרה ומלאת יראת שמים אמיתית, ובפרט אם הוא עצמו מקדש, את יכלה לשתות בשקט בקידושו, ואת גם יוצאת ידי חובתו בקידוש זה לכל דבר.
לגבי בשר חלק: בניגוד למה שמספרים במקומות רבים, לא כל ספרדי חייב לאכול חלק, אלא רק הספרדים שאבותיהם אכלו חלק. לדוגמא הקהילה המרוקאית לא אכלה חלק, לכן אינה מחוייבת. כדי שאוכל להשיב כהוגן לשאלתך, אמרי נא מאיזה קהילה אביך בא?
בברכת שבת שלום ומבורך