י"ג ניסן התשע"ד

שאלה: כרית חימום בפסח

בס"ד

לכבוד מו"ר הרב זייני שלום וברכה,
ראיתי בתשובות של כמה רבנים שכרית חימום מותרת לשימוש וכך שכן להשהיה בפסח.
הנה תשובת הרב אבינר:
http://www.kipa.co.il/jew/holidays/passover/56371.html
והנה תשובה מפורטת מזוית אחרת של רב אחר:
http://www.kar-ham.co.il/home/artdetails.aspx?mCatID=73&artID=57

האם הרב מקבל עמדה זו או שיש לזרוק הכרית לפני פסח(זה עולה כמה עשרות שקלים)

בברכה,
 

תשובה:

לכ' ד' היקר הי"ו
שלום וברכה,
בנוגע לכוסמת, דברי ידיד הרב אבינר שליט"א נכונים ללא ספק. הכוסמת הנמנית על חמשת המינים, היא מה שקוראים בארץ 'כוסמין'. לכן ה'כוסמת' הקרויה כיום בשם זה, אינה אלא כדבריו, סוג של קטניות, והיא מותרת למי שאוכל קטניות, אך לא למי שנהגו אבותיו איסור בהם, כגון אשכנזים ורוב הצפון אפריקאים (בזה בניגוד לדברי הרב אבינר שלא ידע שמה שמספרים בארץ, לפיו הספרדים נהגו היתר, איננו נכון בכלל, ושרבים מהם החמירו, אם כי לא בכל מה שהאשכנזים החמירו).
לכן, אם אכן הכרית היא מכוסמת ולא מ'כוסמין' היא מותרת בפסח, כיון שאינה מחמשת המינים.
ובאשר לדברי הרב שהתיר כרית זו אף אם היא מחמשת המינים, זוהי טעות ברורה, הנבועת מאי העמקה מספקת בסוגיא, ואכמ"ל.
בברכת חג שמח,.