כ"ז חשון תשס"ה

שאלה: תשובה לתגובה למאמר 'חידת החשמונאים ופשרה'

Monsieur Zini,
Je vous fais part d'une erreur d'importance dans votre article sur Hannoucah
Le yehuda qui a fait venir les romains n'est pas yehuda hamacabi mais Judas Aristobule, frere de Jean Hyrcan et il appelle les romains pour asseoir le pouvoir qu'il disputait à son frere.
Merci pour cet article et bons voeux de Hanoucah

Emmanuel

תרגום חופשי שלי ( הרב זייני):
הנני מציין לך טעות בעלת חשיבות מכרעת במאמרך על חנוכה. האיש 'יהודה' המוזכר כמי שהביא את הרומאים לא"י אינו יהודה המכבי, אלא יהודה אריסטובולי, אחיו של יוחנן הורקנוס הקורא לרומאים כדי לבסס את שלטונו נגד אחיו.
תודה עבור מאמר זה ואיחולי חנוכה שמח
עמנואל

תשובה:

לכ' עמנואל היקר הי"ו
מתוך תשובתך בצרפתית לדברים שפרסמתי בעברית, הנני מבין שהנך שולט בלשוננו הקדושה, ולכן אעדיף בימי החנוכה להשיבך בשפה יהודית וקצת פחות 'יוונית' מהצרפתית.
לגבי תוכן דבריך, הנני מבין 'מבין ריסי עיניך' שאחת מן השתים: או שקראת טענתך באחד מספרי ההיסטוריה הנפוצים בארצנו, ספרים שבדרך כלל משקפים רדידות מחשבתית, או שהנך תלמיד לשעבר של איזשהו קורס ב'היסטוריה' באחת המחלקות להיסטוריה במדינת ישראל, קרי, קורבן לתהליכי עיוות מגמתיים של ההיסטוריה שלנו מתוך שנאה עצמית של כמה מבני עמנו (ב"ה כאלו רבים מוזכרים בספר המכבים).
לאותם 'היסטוריונים' אשיב: רק אדם המתקשה בהבנת הנקרא יוכל לחשוב שאותו יהודה המוזכר בפרק שמיני של ספר המכבים א', והחי פחות מחמש עשרה שנה לאחר סיום עיקר הקרבות בא"י אינו אותו יהודה המוזכר עד עתה, ובפרט שאין שום ציון בספר על הופעת אישיות נוספת הנושאת את אותו השם. אלא אם כן עפ"י חוקרים מצויים בארצנו נסתמך על מקורות נוספים וחיצוניים ל'ספר החיצוני', ספר מכבים, 'המוכיחים' כביכול שהקטעים בספר המכבים שאינם אהובים על בעלי מגמות חסרות אמונה יהודית צרופה, אינם 'תואמים את המציאות דאז'.
אם אופציה אחרונה זו היא הנכונה, כי אז אין לנו התיוונות ברורה מזו. הנני מאד מקווה שלא תסכים ליפול קורבן לשנאה עצמית זו,
בברכת חנוכה שמח,